(Corona)virus bescherming

Na 2 jaar is er nog steeds geen definitieve oplossing gevonden voor de Covid-19 pandemie. Echter zijn er natuurlijk wel dingen die je kan doen om je eigen immuun systeem optimaal te krijgen. Dat begint bij gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging maar daarnaast is er nog meer mogelijk.



Hier gaan we precies uit leggen hoe je dit kan doen.

  • Hoe komen we in gevaar?
  • Wat kunnen we doen om ons te beschermen?
  • Wat kunnen we leren van de al bestaande virussen ?

Hoe komen we in gevaar?


De meest voorkomende manieren hoe men infectie krijgen is als volgt:

  • Besmettelijke druppels die in de lucht hangen.
  • Nauw contact met iemand die besmet is
  • Contact van besmettelijke voorwerpen en het daaropvolgende contact me uw eigen slijmvliezen.

Wat zijn de gevaren daarvan:
Dit virus is vrij klein, het zit tussen de 100-200 nm. Het virus overleeft minimaal 10-15 min op je handen dus je moet vooral niet aan je gezicht komen. Als iemand niest kunnen de virussen wel 3 meter verder terecht komen. Houdt dus nog steeds een juiste afstand van mensen en nies in je elleboog. Dit virus overleeft op gladde en niet poreuze oppervlakken (aluminium) 2- 8 uur bij een kamertemperatuur. Maar op metalen overleven sommige coronavirussen zoals SARS tot 5 dagen bij kamertemperatuur. Daarnaast kan het zijn dat je een besmette reling aanraakt of deurknop (thuis, op school, maar ook in de bussen of treinen, restaurant, enz). Als je dit aanpakt en vervolgens aan je neus mond of ogen komt ben je besmet.
Was je handen nadat je in contact bent gekomen met dergelijke ruimtes of na bezoek van openbare plekken.
Hiervoor is de Aloe Vera Zeep fijn omdat deze ook verzorgd werkt en zeer goed ontsmet (was je handen 2 minuten.)

Als u onderweg bent desinfecteer uw handen of gebruik (onderweg) de microsilver handgel.

  • Wat kunnen we doen om ons te beschermen?
  • Om te beginnen heeft u basis nodig die iedereen kan gebruiken. Ongeacht of u tot een risico groep behoort. Dit is een basis die u ook kan beschermen bij (griep) virussen.

    De basis, zeker voor de wintermaanden is de Aloe Vera Drank Immune Plus om te zorgen dat uw weerstaand hoger wordt. Echter duurt het bij de aloë vera dranken even voordat dit een optimale werking biedt. (Dit kan tot 3 maanden duren). Dus begin hier al aan het begin van de herfst mee.


    Daarnaast kunt u gedurende het gehele jaar (of alleen de winter of bij klachten) uw zelf beschermen door het gebruik van de cistus thee of de capsules. Het voordeel van de thee is dat deze ook de slijmvliezen reinigt. Cistus Incanus is een van de polifenol rijkste planten in Europa. De thee ondersteund het afweersysteem.De Cistus incanus is al eeuwen lang een bescherming die er voor kan zorgen dat virussen minder grip op ons krijgen. Doordat de Cistus een beschermlaag om onze cellen biedt kunnen virussen niet uitbreiden. Het kan ook zo maar zijn dat de bescherming zo hoog is dat het virus niet eens vat krijgt. Daarnaast wordt aangeraden om bij de eerste klachten de colostrum capsules of in de Liquid vorm te gebruiken. Dit hoeft maar enkele dagen.



  • Wat kunnen we leren van de al bestaande virussen ?
  • Ventileren, hygiëne en een goede weerstand is in de winterperiode daardoor belangrijker dan in de rest van het jaar. Dit is zowel voor de griep virussen als voor het corona virus het geval.

    Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond en prettig binnenklimaat. Ventileren is het 24 uur per dag verversen van binnenlucht met verse buitenlucht (luchtverversing). De verse buitenlucht vervangt steeds een deel van de lucht in huis die vervuild is door bijvoorbeeld fijnstof en vocht. Ventileren helpt ook om de overdracht van luchtweginfecties te beperken. 

    Je kunt op verschillende manieren ventileren. Door ramen op een kier te zetten, via roosters of kieren, of met mechanische ventilatiesystemen. Ook luchten is een vorm van ventilatie. Dat doe je bijvoorbeeld door gedurende 10 tot 15 minuten ramen en deuren wijd tegen elkaar open te zetten. Bijvoorbeeld na het koken, douchen of nadat meerdere mensen samen waren in een ruimte. Je laat dan in één keer veel verse lucht naar binnen. 

    Een goede balans in luchtvochtigheid binnen kan helpen om de kans op verspreiding op COVID-19 te verkleinen. Vooral op (zeer) koude dagen in de winter kan het in huis erg droog worden. Probeer de luchtvochtigheid tussen de 40-60% te houden (dit kun je eventueel meten met een luchtvochtigheidsmeter en sommige thermostaten kunnen dit ook meten). Veel planten in huis kan helpen voor een goede luchtvochtigheid. Mocht het heel droog worden kun je de was in de kamer te laten drogen. In andere jaargetijden of gebouwen waar het vaak te vochtig is binnen, is dit meestal niet nodig (Bron RIVM)